• Nöjdhetsgaranti
  • Prisgaranti
  • Snabba leveranser
  • Stonefactory

Köpevillkor

Stonefactory Allmänna Villkor
Tillämpning och Konsumentskydd
De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Stonefactory Scandinavia AB, organisationsnummer 556786-1454, nedan kallat ”Stonefactory.se” samt ”Stonefactory". För att ta tillvara på era intressen som kund tillämpas bestämmelserna i lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt Integritetspolicy på samtliga köp på Stonefactory.se. 
 
Handla & betala
Personuppgifter
Stonefactory.se ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med vår integritetspolicy och GDPR. Stonefactory ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans skriftliga godkännande tillsammans med giltig ID-handling som styrker målsmans identitet. I dagsläget kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige och Danmark.
 
Upprättande av avtal om köp 
Stonefactorys varor beställs på Stonefactory.se eller via en säljare. Avtal om köp upprättas mellan dig och Stonefactory.se då din beställning har bekräftats av Stonefactory via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Detta sker normalt inom 24 timmar. Har du inte fått en orderbekräftelse ska du kontrollera skräpposten och papperskorgen i din mail. Genom beställning accepterar du våra köpevillkor. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.
 
Vid samtal med en säljare är det du som slutkund som tar det slutgiltiga beslutet kring ditt köp. Våra säljare kan endast ge rekommendationer men det är du som kund som ansvarar för vad du slutligen köper. När du genomför ett köp med en säljare via telefon så godkänner du även köpevillkoren, enligt muntligt avtal.
 
När du handlar på vår webbshop, Stonefactory.se ser vi gärna att du även kan hantera primär kommunikation via mail, samt själv kunna registrera en reklamation eller retur vid behov.
 
Priser
Samtliga priser som anges på Stonefactory.se är inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser, felaktigt använda rabattkoder eller fraktberäkningar. I så fall blir du kontaktad av vår kundtjänst inom vanligtvis 24 timmar innan ordern behandlas. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls. Inga extra avgifter tas ut för 14 dagars faktura, kortbetalning eller direktbetalning. Om en faktura förfaller står inte Stonefactory.se för de eventuella extra kostnader som tillkommer. Särskilda avgifter kan tillkomma för outlösta paket, kostnad för bomkörning, lagerhyra och returfrakt (se frakt & leverans) samt returkostnad (se retur & ångerrätt). En rabatterad vara kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.
 
Installationer
På Stonefactory.se kan du köpa installationstjänster som ställer en del krav på dig. Som kund har du ansvar för att se till att alla nödvändiga tillstånd för att installationen ska kunna utföras finns. Vid köp av installationstjänst godkänner du kraven och villkoren som är specifika för olika typer av installationer. Om du köper en installation med rotavdrag kommer du att betala ett lägre pris. Vi på Stonefactory.se står för kontakten med Skatteverket och du måste därför informera oss om ditt personnummer och din fastighetsbeteckning. Det är du som kund som ansvarar för att du uppfyller kraven för rotavdrag. Om Skatteverket inte beviljar hela eller delar av rotavdraget, har Stonefactory.se rätt att efterfakturera motsvarande belopp.
 
Felaktigheter & produktinformation
Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus, fraktberäkningar eller rabattkoder förbehåller sig Stonefactory.se att korrigera detta i efterhand. Vid eventuella differenser kontaktar vi dig och du har självklart möjlighet att häva ditt köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig på Stonefactory.se är Stonefactory inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara.
 
All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet då en exempelvis inställning av bildskärm kan påverka uppfattningen av varan. Kakel, klinker och natursten är naturmaterial med naturliga skiftningar mellan olika produktionstillfällen och därmed kan ha olika bränningar som varierar för olika shade-/batchnummer. Likaså gäller detta för marksten som kan ha olika nyanser. Har ni beställt en vara och vill komplettera med samma nyans så ska shade/batchnumret skrivas med i ordermeddelandet i kassan på den nya beställningen. Observera att vi inte kan garantera att samma shade/batch finns kvar på lager. 
 
Varor säljs endast i den enhet som visas på hemsidan för respektive produkt, (m2, st, förp eller pall) och vi gör inga beställningar på specialmått.

Vi säljer ej reservdelar.
 
Beställ din vara i god tid
Det är viktigt att du som kund beställer din vara i god tid samt att du bokar hantverkare först efter att du mottagit godset samt inspekterat att du erhållit rätt vara. Stonefactory.se kompenserar inte för extra merkostnader om hantverkare bokats innan du har tagit emot din leverans och kontrollerat att du har fått rätt vara enligt beställning och att varan är hel och användbar. Vi rekommenderar alltid att beställa i god tid i förväg, då oväntade förseningar ibland kan förekomma.
 
1. Beställ din vara.
2. Inspektera att du fått rätt vara, kontrollera mängd, färg samt yta (matt/blankt) och att inga skador uppkommit under transporten, så att varan är användbar. Om allt är OK kan du gå vidare till steg 3.
3. Nu kan du boka din hantverkare.  
 
Prisgaranti
Vi erbjuder prisgaranti på kakel och klinker. Hittar du ett bättre pris hos en av våra konkurrenter på samma platta justerar vi vårt pris därefter. Du ska kontakta oss via mail gällande prisgarantin innan du lägger din order för att prisgarantin ska gälla. Inkom med en länk till sidan där du har hittat varan så kommer vi att kontrollera detta och därefter prismatcha. Observera att plattan ska vara lagerförd. Vi korrigerar inte priset på en redan lagd order. 
 
Force Majeure
I händelse av omständigheter som står utanför Stonefactory.se skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof, pandemi eller liknande händelser ska Stonefactory förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Stonefactory.se rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
 
Betalningar
Kortbetalning
Stonefactory.se erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard i samarbete med Svea Webpay som ingår i Svea Bank-koncernen. Svea Webpay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Stonefactory.se accepterar samtliga Visa- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Webpay och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Stonefactory.se. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
 
Direktbetalning via internetbank
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
 
Faktura
1. Allmänt
 
Vid betalning via faktura samarbetar Stonefactory.se med Svea Bank AB. 
 
För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år.
 
Du får inte ha några betalningsanmärkningar. 
 
Samtliga fakturor är av Stonefactory.se överlåtna till Svea Bank AB.
 
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
 
2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta
Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. 
 
Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift, för närvarande 60 kr.
 
Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2% per månad. 
 
3. Faktureringsrutin konsument
 
Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig.
 
Om betalning inte inkommit till Svea Bank AB senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av vid var tid utestående skuld, dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för ”Betalning genom kontokredit”. Där regleras bland annat Svea Bank AB:s rätt att säga upp kontokrediten i förtid:
 
 
Vid kontokredit tillkommer en månatlig aviavgift om för närvarande 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är för närvarande 19,75%.  
 
Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om för närvarande 145 kr. Du kommer också bli debiterad en dröjsmålsränta med 2% per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker.  
 
Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 19,75 % ränta, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 45,51%.
 
4. Faktureringsrutin näringsidkare
 
Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso. 
 
Stonefactory.se bekostar inte kostnader som tillkommer såsom påminnelseavgift, dröjsmålsränta, inkasso. Dessa avgifter betalas av dig som kund. Om du har valt att handla mot faktura kan du komma att bli kontaktad av Stonefactory.se per telefon eller mail för att verifiera er identitet. Vi utför säkerhetskontroller för att minimera risk för bedrägeribeställningar.
 
Vill du förlänga din faktura på grund av leveransförseningar så kontaktar du vår ekonomipartner Svea Bank eller vår kundtjänst och ber oss att skjuta upp förfallodatumet. Detta sker alltså inte automatiskt. Observera att vi inte skjuter upp er faktura vid en pågående retur. Uppge alltid ordernummer.
 
Delbetalning
Vi kan även erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning som sker i samarbete med Svea Webpay. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem till dig via post eller via sms. Skulle ansökan inte godkännas kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.
 
Om du har valt att handla mot delbetalning kan du komma att bli kontaktad per telefon för att verifiera din identitet. Det är en säkerhetskontroll för att minska bedrägerier.
 
Svea kampanj
Mer information om aktuella Svea-kampanjer hittar du i kassan.
 
Delbetalning - upp till 50 000 kr
Ränta
Uppläggningsavgift
Aviseringsavgift
3 månader
0%
195 kr
45 kr
6 månader
0%
295 kr
45 kr
12 månader
0% 395 kr 45 kr
 
Delbetalning - upp till 150 000 kr
Ränta
Uppläggningsavgift
Aviseringsavgift
18 månader
9,50%
395 kr
45 kr
24 månader
9,50%
395 kr
45 kr
36 månader
9,50%
495 kr
45 kr
48 månader
9,50%
495 kr
45 kr
60 månader
9,50%
495 kr
45 kr
 
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 45 kr: 18,98 %.
 
Läs mer om allmänna villkoren hos Svea Webpay.
 
Återbetalningar
I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det betalkort som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen sker inom några dagar, vanligtvis 3-5 bankdagar, från det att ärendet som ligger till grund för återbetalningen är avslutad och varan är åter i lager och kontrollerad.
 
Återbetalningsrutiner
Du som kund har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag vi mottagit ditt meddelande. Du som kund kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter tillbaka in i lager och kontrollerats eller tills dess att du som kund lämnat bevis på att varan återsänts i nyskick eller det som sker först. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto eller kreditering av faktura, ej kontant. För återbetalningsalterantiv, se nedan.
 
Faktura
Vid köp mot faktura erhåller du en kreditfaktura från Svea Bank AB med det krediterade beloppet.
 
Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot faktura:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att kreditering är slutförd hos oss meddelar vi Svea Bank AB. På kreditfakturan syns de artiklar som vi har krediterat dig samt eventuell returfrakt. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under avsnittet ”returkostnad” (se retur & ångerrätt). Du drar av det krediterade beloppet från ursprungsfakturan och betalar in kvarvarande summa. Uppgifterna som används för inbetalning är de som finns på ursprungsfakturan från Svea Bank AB. Om förfallodatum närmar sig och du inte mottagit e-post om kreditering är det viktigt att du hör av dig till Svea Bank så att de kan förlänga förfallodatum så det inte påförs påminnelseavgifter eller inkassokrav.
 
Om du har betalat fakturan:
Svea Bank AB sköter återbetalningen av kreditfakturor. Svea Bank AB kontaktar dig via e-post och ber dig att inkomma med bankuppgifter för att kunna genomföra återbetalning. Utbetalning tar ca 5 bankdagar. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider.
 
Kortbetalning eller direktbetalning
Vid köp med kort, kreditkort eller direktbetalning återförs pengarna till samma kort eller konto som användes vid beställningen.
 
Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot kortbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att krediteringen är slutförd hos oss tar det mellan 1-3 bankdagar innan du erhåller återbetalningen. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet ”returkostnad” (se retur & ångerrätt). Vid betalning med kreditkort syns återbetalningen runt det datum transaktionen genomfördes. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider. Har du inte fått pengarna åter ber vi dig att i första hand kontakta din kortutgivare/bank. Har du bytt bank sedan köpet genomfördes hos oss så kommer återbetalning ske till det nya kortet. Det enda du behöver göra är att ta kontakt med din bank och be dem genomföra återbetalningen till rätt kort.
 
Delbetalning
Har du valt att betala din order med en delbetalningskampanj så kommer du vid nästa aviutskick från Svea Bank AB få ett förändrat totalbelopp på din delbetalningsavi. Beloppet är justerat efter den summa vi har krediterat på din order. Det är viktigt att samtliga avier betalas innan förfallodatum.
 
Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot delbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet ”returkostnad” (se retur & ångerrätt). Efter att krediteringen är slutförd hos oss meddelar vi detta till Svea Bank AB.
 
Frakt & leverans
Stonefactory.se använder följande fraktalternativ:
 
Utlämningsställe: Varor som inte behöver skickas på pall, skickas som paket till närmsta utlämningsställe relaterat till den leveransadress du uppger i ordern. Avisering vid leverans sker på telefonnumret du uppgav vid beställningstillfället.
 
Hemleverans: Varor som på grund av sin storlek, vikt eller fragilitet inte går att skicka till ett utlämningsställe kommer att skickas på pall med hemleverans. Till dessa tillhör merparten av Stonefactory.se produkter. Dessa varor skickas med hemleverans under dagtid. Avisering vid leverans sker på telefonnumret du uppgav vid beställningstillfället. Med hemleverans avses vanligen leverans till leveransadressens första port eller tomtgräns. Vi erbjuder inte flytt- eller bärhjälp av varor till önskad plats. Vi rekommenderar att du kontaktar ett externt företag, exempelvis en flyttfirma. Vid större leverans på pall som spabad eller marksten kan kranlyft köpas till.
 
Vi erbjuder ingen avhämtning. Kund ansvarar för fri transportväg till leveransadress. 
 
Leveransen förutsätter farbar väg för hela ekipaget (BK1 - upp till 60 ton, fri höjd 4,5 m). Avvikelser från detta skall uppges vid beställningstillfället. Om inget annat är överenskommet skall bil och släp kunna komma fram till arbetsplats och lossa samt vända åter. Extra kostnader som kräver transport med anpassat fordon eller följebil till lossningsplats debiteras separat. Anpassning kan bero på begränsad höjd, lastens bredd eller att väg till lossningsplats är skild från BK1.
 
I övriga fall har Stonefactory rätt att debitera de extra kostnader som kan uppstå i form av omlastning, väntetid mm. Chaufför bedömer farbar väg eller om släp ej kan tas med och omlastning krävs.
 
Delleverans
Har du beställt produkter från olika leverantörer/varumärken så kommer de att levereras vid olika tillfällen. Detta för att produkterna skickas från respektive leverantörs centrallager. En avisering per delleverans kommer att ske. Vid frågor om delad leverans var vänlig att kontakta vår kundtjänst.
 
Leveranstider
Normal leveranstid för vårt inomhussortiment är 3–5 arbetsdagar från det att din beställning har hanterats och frakten har bokats för upphämtning. Utomhusprodukter levereras normalt inom 6-12 arbetsdagar från det att din beställning har hanterats. Om du mot förmodan ej har mottagit ett leveransbesked via SMS eller telefonsamtal inom denna tid ber vi dig att kontakta vår kundtjänst.
 
Om produkten ingår i beställningssortimentet återkommer vi med leveransdatum då produkterna tillverkas efter er önskade mängd. Under högsäsong (april, maj, juni, juli) så kan leveranstiden bli något längre p.g.a semestertider.
 
Leveranstiden kan variera beroende på säsong och val av vara. De produkter som ej är lagerförda måste beställas från fabrik och dessa produkter har oftast en längre leveranstid som i vissa fall ligger uppemot cirka 8 till 10 veckor. I de fall leveranstiden som anges på ditt leveransbesked inte motsvarar dina förväntningar har du givetvis rätt att ändra, alternativt annullera din beställning. Kontakta vår kundservice senast en (1) dag efter du lagt din beställning om du önskar ändra din order. Obs! En icke lagerförd vara som har börjat produceras enligt er beställning kan inte ändras och går därmed ej att annullera.
 
Leveranstiderna vi uppger är endast beräknade leveranstider. Många av våra varor tillverkas i andra länder och ska därefter fraktas en lång väg innan de når leverantörens lager. När varan har anlänt till lagret så ska den där efter skickas ut till dig som slutkund. Mycket kan hända på vägen som vi tyvärr inte kan påverka.
 
Leveransförseningar
Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa via mail av vår kundtjänst. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till Stonefactory.se. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet. Obs! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. I så fall måste förseningen vara av betydande art.
 
OBS! Stonefactory.se kompenserar ej för aviserade leveransförseningar. Boka inte hantverkare innan du mottagit och kontrollerat varan (se mer om beställ din vara i god tid under handla & betala).
 
Ej mottagen order så kallad outlöst försändelse
Försändelser som inte har tagits emot efter avisering eller om leveransen inte kan ske pga ofullständiga leveransuppgifter så som fel leveransadress, telefonnummer, mottagarperson eller att ingen är på plats på avtalad tid så återsänds varan. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut. Om detta sker debiteras du en avgift på 599 kronor för outlöst försändelse. Kostnader hänförliga till Stonefactorys administration och hantering. Du kommer även att debiteras för returkostnaden. Returkostnaden varierar beroende på vad det är för vara (se indikativt kostnadsförslag under returkostnad under retur & ångerrätt). Vill du därefter att vi skickar ut varan på nytt så står du som kund för ny fraktkostnad.
 
Outlöst försändelser omfattas inte av ångerrätten.
 
Lagerhyra
Om du inte tar emot din hemleverans inom 6 dagar från det att du får aviseringen blir du debiterad en extra hanteringskostnad om 350 kr per dag och försändelse, enligt NSAB 2015 25§. Har du alltså valt en leveransdag utöver de 6 kostnadsfria dagarna så kommer vår kundtjänst att kontakta er via mail och innan en lagerhyra för terminalkostnad kommer att tas ut, så ni ges möjlighet att kontakta transportfirman och ändra val av leveransdag. Kostnaden faktureras i efterhand.
 
Leverans utan kvittens
Skickas din vara med hemleverans och du förmodan inte kan ta emot den men ändå vill ha varan levererad så ska du meddela oss skriftligt i god tid för att vi ska kunna informera speditören om detta. Lämnas leveransen utan att kvitteras ut så förloras rätten att reklamera varan för transportskador. Vi ansvarar inte heller om varan skulle bli stulen eller kommer bort då den inte är under uppsikt efter avlämnandet.
 
Adressändring för leverans
Leveransuppgifterna du uppger i ordern ska vara korrekta när du skickar in en order till oss. Behöver du förmodan ändra leveransadress under pågående transport så tar fraktbolagen ut en avgift på 450 kronor som du kommer att debiteras. Kostnaden avser bland annat ny fraktsedel och administrativt arbete. Se därför till att lägga in rätt leveransinformation för din order för att undvika efterfakturering. Uppgifter som inkluderas i adressändringen är namn, telefonnummer och leveransadress.
 
Transportrisk
Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står Stonefactory.se för. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast, på plats, anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.
 
Anmäl därefter skadan direkt till vår kundtjänst så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts (se mer om beställ din vara i god tid under handla & betala).
 
Om skada har uppstått så du inte kan använda produkten ska du omgående kontakta vår kundtjänst genom att inkomma med en reklamation, viktigt att du inkommer med sändningsnummer och bildunderlag på skadan + hela produkten synlig i bild samt bild på emballageskada. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.
 
För företag gäller leveransvillkor Incoterms 2010 DAP "Fritt olossat angiven leveransadress".
 
Retur & ångerrätt
För privatpersoner tillämpar Stonefactory.se distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt gäller enligt 2 kap. 12 § distans- och hemförsäljningslagen under förutsättning att varan och dess emballage hålls i väsentligen oförändrat skick och du som kund står för returfrakten.  Är varan använd och inte längre i oförändrat skick kan avdrag på återbetalning göras, vanligtvis mellan 15-25%. På kakel, klinker och natursten kan ett returavdrag på 25% tillkomma om det är så att shaden eller partiet har sålt slut, detta på grund av olika shadenummer som gör att returnerade varor sedemera inte kan säljas som klass 1 vara. I de fall där avdrag är 100% ges du möjlighet att få varan återsänd mot fraktkostnad. Returfrakten varierar (se returkostnad för indikativt pris) beroende på vad det är för vara. Utöver returfrakt debiteras även hanteringskostnad för returen. Returfrakt och kostnad för returhanteringen meddelas av retur-och reklamationsavdelningen i returärendet.
 
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Stonefactory.se uppmärksammar härmed er som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel på detta är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål eller beställs från fabrik, dessa produkter benämns som ”Beställningsvara” hos oss. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal". Ångerrätt gäller således inte varor med ett begränsat hållbarhetsdatum, eller som klassas som färskvara som t.ex. levande växter, golv och batterier, fix (fästmassa) och fog (fogmassa). Golv och väggplattor som säljs i fallande längder tas ej i retur.
 
Levande växter är undantaget från distansavtalslagen. Ångerrätt erbjuds inte på gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger.
 
Makulera beställning
Du har självklart möjlighet att makulera din beställning innan den är packad och skickad från leverantörens lager. Du ska då inkomma skriftligt med ditt ordernummer och skriva vad det är du önskar makulera. Observera att makuleringen bekräftas tillbaka av kundtjänst, först vid mottagandet av bekräftelsen är makuleringen genomförd. Har produkten hunnit skickats under tiden som du mailat in om att makulera så är din makulering inte giltig. Vi kan inte makulera en vara om den redan är skickad, då får du invänta er leverans, ta emot den och därefter registrera ett returärende (se retur).
 
Makulering omfattas inte av beställningsvaror då de produceras efter beställning.
 
Retur
Vill du returnera din vara för byte eller återköp, ska detta meddelas Stonefactory.se inom 14 dagar efter mottagen leverans. Observera att du inte kan registrera en retur om du inte har mottagit din vara (se makulera beställning). Har du inte mottagit din vara så kontaktar du kundtjänst via mail och ber dem att makulera din beställning.
 
Du registrerar en retur här. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan och dess emballage hålls i väsentligen oförändrat skick. I de fall där emballaget är öppnad och varan kontrollerad så ska bildunderlag på produkten och emballage tillhandahållas till returavdelningen i samband med ärendet. I fall där emballaget är oöppnad ska bildunderlag på emballaget tillhandahållas till returavdelningen i samband med ärendet. Om du som kund inte kan registrera ett returärende inom de 14 dagarna för att du har råkat ut för en leveransförsening så mailas returförfrågan in till vår returavdelning för manuell hantering. 
 
Outletvaror samt utförsäljningsvaror som är kraftigt rabatterade och som benämns med "outlet" eller "utförsäljning" är undantaget från ångerrätten och tas ej i retur. Golv och väggplattor som säljs i fallande längder tas ej i retur.
 
Ett returärende bedöms av returavdelningen och i vissa fall tillsammans med leverantören och kan därmed komma att ta lite tid innan slutförd bedömning. Vi uppskattar därför att du som kund återkommer med svar när en fråga ställs i ärendet som kan påskynda processen. Vi ser gärna att du som kund svarar oss i ärendet inom 2 veckor. Vid uteblivet svar tar vi oss friheten att avslå och avsluta ärendet. Du får därefter skapa ett nytt ärende om du önskar returnera varan på nytt, varpå en ny bedömning görs.
 
Granskning av vara
Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej vara mer omfattande än nödvändigt. Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer vi att debitera dig som kund för värdeminskningen på vanligtvis mellan 15-25%. I de fall där avdrag är 100% ges du möjlighet att få varan återsänd mot fraktkostnad. Detta omfattar även produktens originalemballage. 
 
Observera att granskningsrätten ej kan tillämpas på varor som går under 11 § punkt 4 i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Exempel på detta är trädgårdsmaskiner, hygienprodukter och varor med plombering. Är du som kund osäker på vilka produkter som omfattas av granskningsrätten, vänligen kontakta vår kundtjänst via mail.
 
Krav för att returnera
Vid retur står du som kund för risken, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Kakel, klinker, marksten samt natursten ska returneras med den pall som levererats till er. Är pallen kasserad kan du behöva tillhandahålla en ny pall på egen bekostnad.
 
Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning. Samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Varan ska också returneras komplett om inget annat är överenskommet med oss på Stonefactory.se. Vid retur får du ej tejpa på originalemballaget. 
 
För att möjliggöra en eventuell retur ska returärende ha registrerats och du ska ha mottagit en retursedel, som fästes ovanpå befintlig fraktsedel.
 
När en vara ska returneras så pausas inte fakturan. Vid retur så skjuter vi inte upp förfallodatumet. Fakturan ska betalas och vi kommer därefter att kreditera dig varans värde minus returkostnaden om varan är åter i lager och godkänd.
 
Returer kan inte heller skickas mot Postförskott eller något annat sätt. Skickas en vara i retur på felaktigt sätt, utan våra retursedlar, så ansvarar inte Stonefactory för returen. Vid felaktig retur är det du som kund som ansvarar för transporten och likaså om varan försvinner eller skadas under transport.  Om en icke godkänd retur kommer tillbaka till oss så kommer vi inte att kreditera dig för den. Du har alltid rätt att få den icke godkända varan återsänd till dig, mot fraktkostnad.
 
Returkostnad
Stonefactory.se bekostar inga returer. Du som kund står alltid för returfrakten. Våra fraktpriser vid beställning är subventionerade och ibland även fraktfritt för att det ska vara så smidigt för dig som kund att handla på Stonefactory.se. Därför kan vi tyvärr inte bekosta några returer. 
 
Returfrakten varierar beroende på produkt, postnummer och vikt. Genom att alla returer bokas av oss har vi full kontroll på returflöden och minimera skador samt borttappade paket som inte kommer tillbaka till oss. Samtliga returer är även transportförsäkrade. På detta sätt kan vi erbjuda en smidig returupplevelse åt våra kunder.
 
Nedan är riktlinjer för returfrakt. På vissa varor kan returhanteringskostnad tas ut för att hantera returen. Returhanteringskostnad är kostnader som uppstår för att hantera returen såsom administrativa kostnader och plock- och hanteringskostnad. Observera att priserna nedan är ungefärliga och endast indikativt. Information kring returprocessen och vad det din retur kostar, kommer att ges av den handläggare som hanterar ditt ärendet.
 
Returfrakt med ombudpaket
0-10 kg, Pris: 150-350 kronor
10-20 kg, Pris: 351-550 kronor

Returfrakt skrymmande- och tyngre varor (paket/pall hämtning tomtgräns)
Pris: 551-5.000 kronor
 
Pris baseras på godsvikt, postnummer och typ av vara (5000:- avser främst spabad ej swimspa. För swimspa kontakta kundtjänst). Beställningsvaror tas ej i retur. Ovanpriser är inte inkl. hanteringskostnader.
 
Återbetalning vid retur
På det belopp som återbetalas har Stonefactory.se rätt att göra avdrag för värdeminskning. Värdeminskning av varans värde uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom fjorton (14) dagar från det att Stonefactory.se tog emot returen.
 
Retur av kampanjvaror
Vid köp som berättigar till gåva eller extra rabatt betraktas värdet av gåvan eller den extra rabatten som en generell rabatt på hela beloppet vid köptillfället. Om någon del av köpet byts och/eller returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus sin relativa andel av den generella rabatten. Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för gåva eller rabatt.
 
Företag
I de fall som näringsidkare handlar hos Stonefactory.se så tillämpas köplagen. Öppet köp eller ångerrätt ges inte till näringsidkare. Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 25% av varans värde tillkomma utöver kostnad för returfrakt.
 
Reklamation
Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundtjänst så vi kan se till så att felet rättas till. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Stonefactory.se. Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi, fotodokumentation på skadan i samband med er reklamation.
 
Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundtjänstavdelning så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. I de fall där produkttillverkare (leverantör) tillhandahåller egen support och service hänvisas kunden direkt till respektive produkttillverkares support för service.
 
Reklamationsrätten omfattar t.ex. inte fel orsakade av normalt slitage. Vid mönsterläggning eller komplettering ska detta stå tydligt på er order med märkning komplettering + kaliber och batch eller schackrutemönster, då packas plattor med samma batch och kaliber. OBS! Blanda ej olika serier, tillverkningsdatum eller varumärken vid schackrutemönster eller kompletteringar då kalibreringen kan skilja i tjocklek. Alla kompletteringar sker på egen risk och avvikelser ligger ej till grund för en reklamation. 
 
Levande växter är även undantaget från reklamationsrätten. Vi gör dock undantag för fleråriga trädgårdsväxter (ej planterade i krukor/lådor) där du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver. Välkommen att kontakta vår reklamationsavdelning.
 
Du som kund har 3 års reklamationsrätt enligt lag om produkten skulle avvika ifrån vad som kan anses vara normalt slitage eller vad som kan förväntas hända med en natursten, kakel eller klinker enligt Byggkeramikrådet. Observera att detta endast gäller materialet och inte själva läggningsarbetet eftersom Stonefactory inte monterar något material. Reklamation till Stonefactory.se ska göras inom skälig tid efter att du upptäckte felet, dock senast inom två månader.
 
Kontrollera varan vid leverans
När du handlar en produkt hos Stonefactory.se är det viktigt att du undersöker varan direkt vid leverans. Alla varor är försäkrade under transport men du som kund har en skyldighet att kontrollera materialets mängd, nyansskillnader och eventuella skador synliga såväl som dolda. Är det en synlig transportskada där emballaget och varan är trasigt så ska detta noteras av chauffören på fraktsedeln samt kvittensen. En transportskada ska anmälas till oss skyndsamt inom senast 4 dagar från att du mottagit din leverans. 
 
Reklamation ska ske innan montering av varan. Reklamation efter montering godkännes ej.
 
 
Registrera reklamationsärende
Vi har ett ärendehanteringssystem från Reclaim it där vi hanterar samtliga reklamationer. Ett mail till kundtjänst är inte en godkänd registrering utan det är viktigt att ditt ärende inkommer på rätt sätt så att det kan behandlas av oss och inte försvinner. Detta gäller alla reklamationer utan undantag. Du registrerar din reklamation här.
 
Vid registrering av ärendet ska ni kortfattat beskriva orsaken kring reklamationen. Om varan inte går att reparera ska det tydligt framgå i reklamationen om du önskar en ny vara eller vill bli krediterad. För att snabbt och smidigt kunna hjälpa dig i reklamationsärendet så följer nedan en kortfattat vägledning av vad vi behöver av dig så att vi skyndsamt kan hantera ärendet så smidigt som möjligt så att du snabbt får rätt hjälp.
 
Vi kräver bildunderlag på varan som förklarar ”felet”. Här ska hela varan synas på bild tillsammans med defekten, alltså en helhetsbild. Avser det exempelvis kakel och klinker, natursten ska ni bifoga en översiktsbild på samtliga trasiga plattor. Ytterligare exempel är WC-stol, här bifogar ni en helhetsbild på WC-stolen där sprickan är synlig i förhållande till produkten. 
 
Gäller det dold- eller synlig transportskada så ska du inkomma med bildunderlag på både emballaget och den trasiga varan. 
 
Skulle du mot förmodan ha kastat emballaget så kan reklamationsärendet dröja då vi saknar korrekt underlag från din sida vad gäller transportskada och bedömningen av ärendet försvåras gentemot fraktbolaget och vår leverantör. Avslår fraktbolaget eller leverantören transportskadan har vi även rätt att avslå er reklamation, om reklamationen inte har gjorts inom skälig tid.
 
Har felaktig information uppgets av dig som kund så har vi rätt att efterfakturera er. Exempel på detta är om du uppgett att det är en synlig transportskada som har noterats av chauffören, men att det sedan visar sig att notering saknas, eller att du reklamerar en defekt vara men som sedan visar sig vara fullt fungerande så kallat handhavande fel.
 
Spabadsreklamationer kan inkomma till oss då vi gärna är behjälpliga med det vi kan. Dock har vi rätt att hänvisa er till leverantören som kan göra en bedömning av ärendet då reklamationsärendena kan vara omfattande på dessa varor samt att det vid köp ingår garanti och service från Svenskabad, Nordpool, DenForm, Neptun, Drop och Swebad.
 
Bedömning av reklamation
Ett reklamationsärende bedöms av reklamationsavdelningen tillsammans med leverantören och i de flesta fall hanteras reklamationerna vanligtvis inom en arbetsvecka. Gäller det mer avancerade produkter kan handläggningstiden ta upp till två månader innan slutförd bedömning. Exempel på dessa ärenden är monterad keramik eller natursten och spabad. Vi uppskattar därför att du återkommer med svar när en fråga ställs i ärendet som kan påskynda processen. Vid uteblivet svar tar vi oss friheten att avslå och avsluta ärendet. Du får därefter skapa ett nytt ärende om du önskar reklamera varan på nytt.  Vi ser därför att du som kund svarar senast inom 2 veckor så att vår kundtjänst får möjligheten att hjälpa dig. Svarstiden från vår sida kan ibland ta lite längre tid och då håller vi på att utreda ärendet tillsammans med leverantör och/eller fraktföretaget.
 
Vid godkänd reklamation ersätter Stonefactory.se kostnaden för returfrakten. Ska varan istället kasseras behöver du invänta ett godkännande från oss. Har du trots allt kasserat den trasiga varan kommer vi inte kunna ersätta dig med en ny vara eller kreditera er.
 
Vid godkänd reklamation
Vi har rätt att hantera reklamationsärenden enligt följande ordning.
1. Kontrollerar om varan går att laga
2. Ger ett prisavdrag på produktens värde, alternativt att vi ersätter den defekta varan med en ny, likadan vara. Vi kan ersätta dig upp till 3 gånger.
4. Har varan utgått, ersätta dig med en likvärdig vara
5. Kreditera dig för varan
 
Ersättning för arbetskostnad
Som tidigare nämnt så kompenserar Stonefactory.se inte för arbetskostnad för hantverkare om hantverkare eller installatör har bokats innan du har fått din vara levererad och kontrollerat varan. 
 
Är varan däremot installerad och ett produktionsfel eller garantiärende upptäcks efter installationen (ej synlig skada eller handhavande) så kan Stonefactory.se, beroende på situation, ersätta dig för arbetskostnader av hantverkare, med skäliga kostnader. För att få rätt till ersättning behöver vi kopia på faktura. Observera att fakturaunderlag för utfört arbete ska inkomma till oss. Dessa typer av ersättningar bedöms av reklamationsavdelningen och ska alltid godkännas innan hantverkare bokas in.
 
Tvist
Vi har som ambition att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i kombination med en av följande BKR (Byggkeramikrådet) eller GVK (Golvbranschens VåtrumsKontroll) i annat fall avgörs en tvist enligt nedan, beroende på part.
 
Konsument
 
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundtjänst. Om tvisten kvarstår tillämpar Stonefactory.se - Stonefactory Scandinavia AB (Bolaget) så kallad alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget förbinder sig då att följa ARN:s utslag. Allmänna Reklamationsnämnden Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm.
 
Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.
 
Företag
 
Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.

Kundtjänst

Information

Kontakta oss

Ring en av våra säljare:
08-22 16 00
Kundservice@stonefactory.se

Adress:
Stonefactory Scandinavia AB
Teknikringen 10
583 30 Linköping

Följ oss

Nyhetsbrev

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.
VA - Superföretagen
StonefactoryWebshop powered by Jetshop