• Nöjdhetsgaranti
  • Prisgaranti
  • Snabba leveranser
  • Stonefactory

Frågor & svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren som vi tror att ni som kund vill veta. Om ni inte hittar svaret på er fråga nedan får ni självklart kontakta vår kundtjänst påKontakta vår kundtjänst

Kontaktfrågor

Hur kontaktar jag Stonefactory?
Ni hittar våra kontaktuppgifter under flikten ”Kontakt

 

Beställningsfrågor

Hur beställer jag från Stonefactory? 
Ni beställer alla orders online eller via en av våra säljare, måndag till torsdag 10.00-15.00, fredag 10:00-12:00. Klicka här för kontaktinformation.

Jag har problem med att lägga min order, vad är fel? 
Kontakta oss via telefon eller mail så hjälper vi er med att lägga er order. Observera först att ordervärdet inklusive eventuella rabatter måste vara större än 600 kronor för att ni ska kunna handla hos oss på Stonefactory.

Varför kan jag inte beställa under 600 kronor?
Produktsumman inklusive eventuella rabatter måste vara större än 600 kronor för att ni ska kunna handla hos oss på Stonefactory.

Vad menas med ”Rabatt pallkostnad -295 kr” i kassan?
Om er varukorg innehåller en pallkostnadsrabatt som drar av 295 kronor på varans totala summa så beror det antingen på:
1. Produktsumman inklusive eventuella rabatter måste vara större än 600 kronor för att ni ska kunna handla hos oss på Stonefactory.
2. Ni har valt en produkt som inte behöver skickas på pall. Då många av våra andra varor skickas på pall så är en pallkostnad oftast en standardkostnad som tillkommer i kassan. När det då är en vara som inte ska skicks på pall så står det i röd text: ”Rabatt pallkostnad: -295,00 kr” under produktens summa. Dessa 295 kronor läggs därefter på igen för att slå ut varandra. (-295+295=0, Dvs. att summan blir 0 kronor) Ni kan alltså bortse helt från pallkostnadsrabatten då den inte påverkar den totala summan av ert köp. Ni kan kontrollera detta genom att ta priset på produkten (vänster om antal i kassan multiplicerat med antalet)= + eventuell fraktkostnad och det är den totala summan som ni betalar. 

Hur fungerar er orderbekräftelse? 
Efter att ni har lagt en order så skickas det en orderbekräftelse till den mail som ni uppgav i ordern. Det är därför viktigt att mailadressen som ni fyller i är rätt. Orderbekräftelsen fungerar även som ett kvitto på ert köp.

Var hittar jag kvittot på mitt köp?
Då vi är en e-handel så finns det inget kvitto. Kvitto får man i butik, i en kassa. När det gäller e-handel så är det orderbekräftelse som gäller tillsammans med fakturaunderlag eller transaktionsunderlag från kortbetalning.

Går det att komplettera/ändra min order? 
Nej, vi kan dessvärre inte ändra på varorna i en redan hanterad order. Vill ni lägga till eller ta bort en vara så får ni be oss att makulera beställning så att ni kan lägga en ny beställning på era önskade varor. Observera att ordern ej kan makuleras om varorna redan är skickade från lagret.

Är det möjligt att byta leveransadress efter lagd order? 
Ja, men då vi arbetar effektivt för att leverera er order så fort som möjligt så kan vi aldrig garantera en adressändring på en redan behandlad beställning. Då vi använder oss av extern fraktfirma så kommer vi att behöva meddela adressändningen till transportbolaget mot en självkostnad. Debitering på 450 kronor tillkommer per ändrad försändelse. Då önskad ändring måste ske skriftligt så ber vi er maila vår kundtjänst och uppge ert ordernummer, sändningsnummer (vid flera försändelser, uppge samtliga sändningsnummer) samt ny leveransadress.

Kan jag makulera min beställning? 
Om er beställning inte har hanterats av oss så kan vi makulera den. Vi är dock väldigt snabba då vi har en tight logistikkedja med snabba leveranser. Chanserna för att vi ska kunna makulera er beställning är större om ni återkommer direkt efter att ni har lagt er beställning. Observera att vi kan inte garantera att det går att makulera en mottagen beställning eftersom den redan kan ha hanterats/levererats.
Alla avbeställningar ska göras skriftligen till vår kundtjänst. Observera att beställningen inte är makulerad förrän ni har fått en bekräftelse på det via mail. Beställningsvaror samt varor som produceras efter beställning  går inte att avbeställa. Detta för att de tas hem från fabriken specifikt till er och har ej möjlighet att lagerhållas hos oss.


Betalningsfrågor

Vad ingår i priset på produkterna? 
Alla priser är inklusive moms och expeditionsavgift.

Vilka olika betalningsalternativ finns? 
Vi erbjuder kortbetalning, faktura, delbetalning och direktbetalning.

Hur fungerar fakturabetalning? 
Vi jobbar med Svea Ekonomi och Billogram som båda är välrenommerade företag. 

Är det säkert att betala med kort? 
Ja, ni kan handla tryggt på Stonefactory.se. Samtliga köp sker i en krypterad extern miljö.

Kan ni förlänga min faktura?
Ja, vill ni förlänga er faktura p.g.a leveransförseningar så kontaktar ni vår ekonomipartner Svea Ekonomi eller vår kundtjänst och ber oss att skjuta upp förfallodatumet. Detta sker alltså inte automatiskt. Observera att vi inte skjuter upp er faktura vid en pågående retur. Tänk på att ha ordernummer tillhands.

 

Leveransfrågor

Hur lång leveranstid har ni? 
Vi levererar de flesta produkter inom 3-5 arbetsdagar, beroende på var ni bor i Sverige. Utomhusprodukter levereras vanligtvis inom 6-12 arbetsdagar. Under högsäsong (april-maj-juni) så kan leveranstiden bli något längre p.g.a semester. Beställningsvaror kan ha en varierad leveranstid beroende på vad det är för produkt. Dessa produkter benämns med Kontakta vår kundtjänst för leverantid. Om leveransförseningar skulle uppstå så kan vi tyvärr inte påverka detta eftersom det står utom vår kontroll. Leveranstiderna vi uppger är endast beräknade leveranstider.

Hur får jag min vara levererad? 
Mindre varor skickas till ombud medan större och/eller tyngre varor levereras med hemleverans. Ni får en avisering till mobilnummret som ni har uppgett i beställningen med mer information kring leveransen och eventuell utkörning. Om leverans sker med hemleverans får ni möjlighet att boka in en dag som passar er. Chauffören kontaktar er vanligtvis cirka 30 min innan leveransen kommer att ske. Vi använder oss främst av Schenker, DHL, DSV och Postnord. Vi erbjuder tyvärr inte någon expressleverans.

Hur vet jag när min leverans kommer om det är hemleverans? 
Om leverans sker med hemleverans får ni möjlighet att boka in en dag som passar er. Chauffören kontaktar er vanligtvis cirka 30 min innan leveransen kommer att ske på den valda dagen.

Kan någon annan kvittera ut leveransen åt mig?
- Ombud: Genom att ladda ned Appen Mina Paket, kan ni som kund följa er leverans och ni kan även signera med mobilt bank ID och skicka QR-koden till personen som ska hämta ut ert paket. Personen visar då upp QR-koden hos ombudet tillsammans med sin ID-handling. 
- Hemleverans: Om det är ni som står som kontaktperson i ordern så är det också ni som måste kvittera ut leveransen med giltig ID-handling. Kan ni mot förmodan inte vara på plats så kan någon annan, med er lånade ID-handling, kvittera ut leveransen. Kopia ej giltig. Kan ingen vara på plats och kvittera ut leveransen så kan chauffören ställa av produkten vid tomtgräns. Dock måste ni meddela oss detta innan så att vi kan kontakta fraktföretaget och påvisa att det är godkänt från er sida. Observera att vid kvittensfri leverans så befrias åkeriet samt Stonefactory för eventuella synliga skador eller stöld på godset då anmärkning inte kan göras på plats.

Vad är status på min order?
Ni kan maila info@stonefactory.se för att få en status på er order. Observera att ni blir aviserade på det telefonnummer ni uppgav i ordern och först då kan ni se beräknad leveransdag. Vi påbörjar endast manuell spårning tidigast 7 arbetsdagar efter ordern har lagts.

Vad kostar frakten? 
Kakel, klinker och mosaik är fraktfritt, men det tillkommer en pallkostnad på 295 kronor oavsett mängd.
För marmor, natursten, granit och marksten tillkommer frakt baserat på leveransort och varans vikt. Kostnaden ser ni i kassan. 

Varför debiteras jag för lagerhyra?
När ni har beställt en vara som kräver hemleverans så kommer ni att bli aviserade om att ni ska boka in en leveransdag. De 4 första dagarna som ni kan välja mellan är kostnadsfria. Väljer ni däremot en annan dag än de kostnadsfria dagarna så kommer ni att debiteras för en så kallad lagerhyra, som fraktfirman debiterar. Lagerhyra är en avgift för att fraktföretaget lagerhåller er vara på deras terminal tills den ska skickas ut till dagen ni önskar. Denna lagerhyra debiteras ni som kund för och kostar från. 350 kronor per dygn som godset är ståendes på terminalen. Kostanden kommer att faktureras er enligt våra köpevillkor. För att undvika extra kostnad för lagerhyra, vänligen kontakta fraktföretaget och ändra utkörningsdatum. Observera att vi på Stonefactory inte kan ändra leveransdatum åt er.

Varför debiteras jag för outlöst gods och returkostnad?
För att ni ska få er vara som ni har beställt så är det viktigt att ni skriver i rätt leveransinformation i er order. Om leveransinformationen inte är korrekt och fraktföretaget inte får tag i er, alternativt att ni bortser från att hämta ut er produkt för att ni inte längre vill ha den, så kommer ni att debiteras för outlöst gods. Detta gäller även hemleveranser om ingen är på plats efter avtalad tid. Debiteringen ligger på 599 kronor och faktureras dig som kund. Ni kommer även debiteras för en returkostnad för att varan måste skickas tillbaka till lagret. Returkostnaden varierar beroende på vad det är för produkt. Outlöst gods omfattas inte av ångerrätten.

Min vara har tappats bort - vad gör jag?
Vi beklagar om din vara har kommit bort under frakten. Registrera detta som ett reklamationsärende vid den här länken. Reklamationsavdelnigen kommer därefter tillsammans med leverantören och fraktföretaget försöka lokalisera var godset kan ha tagit vägen. Detta kan ta ett tag, men vi gör alltid vårt bästa för att reda ut dessa ärenden så snabbt vi kan! Vi kommer att hålla dig uppdaterad på en lösning i ditt ärende.

Kompenserar ni för leveransförseningar?
Nej, vi kan tyvärr inte kompensera för leveransförseningar som är utanför vår kontroll. Beställningsvaror och produktionsvaror kan komma att bli fördröjda under tilverkning eller under inleverans. Mycket kan tyvärr hända på vägen som vi inte kan påverka, men vi gör alltid vårt bästa för att hålla leveranstiderna och göra er nöjd som kund! Det är dock viktigt att ni som kund beställer er vara i god tid samt att ni bokar hantverkare först efter att ni har mottagit er vara samt kontrollerat att ni har fått korrekt vara mot vad som är beställt och att varan är fri från synliga skador. Stonefactory kompenserar inte för extra merkostnader om hantverkare bokats innan leveransen levererats hos er.  

1. Beställ er vara.
2. Inspektera att ni fått rätt vara, kontrollera mängd, färg samt yta (matt/blankt) och att inga skador uppkommit under transporten. Om allt är OK kan ni gå vidare till steg 3.
3. Nu kan ni boka er hantverkare.

 

Retur och Reklamationer

Hur gör jag om jag vill returnera en vara? 
Registrera din retur här. Observera att ni inte kan registrera en retur om ni inte har mottagit er vara! Har ni inte mottagit er vara så kontaktar ni kundtjänst och ber dem att makulera er beställning. Vi kan inte makulera en vara om den redan är hanterad och skickad, då får ni invänta er leverans, ta emot den och därefter registrera returen via länken ovan. 

Jag vill returnera en vara men vill byta till en annan, hur gör jag?
Tyvärr så hanteras inte returer och byten i samma ärende, utan ni får returnera er vara och därefter göra en ny beställning på den önskade varan som ni vill ha.

Vad kostar det att returnera en vara?
När ni beställer en vara från oss så är frakten subventionerad, d.v.s att vi står för större delen av fraktkostnaden. Däremot när ni som kund vill returnera en vara så betalar ni hela fraktkostnaden inkl. hanteringskostnad för retur. Kostnaden bestäms av retur- och reklamationsavdelningen och baseras del på r varans vikt, storlek samt postnummer och hanteringskostnad för varutyp.

Hur gör jag om jag vill reklamera en vara? 
Registrera din reklamation här 

Min sändning var skadad vid ankomst - vad gör jag
Synlig transportskada ska noteras av chauffören vid leverans. Det är vitkigt att noterings står uskriven på fraktsedeln och att ni tar bild på emballaget och skadan. Oavsett om transportskadan är synlig eller dold så ska ni registrera detta som ett reklamationsärende till oss senast 4 dagar efter att ni mottagit er leverans. Observera att en reklamation till kundtjänstmailen inte är en godkänd registrering.

 

Produktfrågor

Kan jag måttbeställa en vara från er?
Nej, tyvärr så tar vi inte emot några måttbeställningar på varor utan vi säljer endast i de måtten som finns på hemsidan.

Erbjuder ni provplattor? 
Nej, tyvärr har vi ingen möjlighet att hantera prover i våra logistikflöden. Vi ber er istället lägga en vanlig order /beställning till självkostnadspris på hemsidan på 1m2 som är minsta möjliga beställning alternativt kontakta leverantören direkt.

Hur får jag information om Stonefactory och erbjudanden om kampanjer och nyheter? 
Ni kan välja att prenumerera på vårt nyhetsbrev, gå med i vår Facebookgrupp och följa oss på Instagram, @stonefactory 

 

Garantier

Prisgarantier
Vi tillämpar prisgaranti på allt kakel och klinker. Prisgarantin omfattar samma vara som är lagerförd i Sverige och som inkluderar fri frakt. För att ta del av prisgarantin behöver vi en offert eller en produktlänk som vår kundtjänst behandlar innan ni lägger er order. Vår kundtjänst kan då lägga upp en offert som då matchar priset. Denna offert ska skapas innan ni lägger er beställning och kan inte korrigeras med prisavdrag i efterhand.

Nöjdhetsgaranti 
Vi tillämpar en nöjdhetsgaranti på allt kakel och klinker. Om ni inte är nöjda med ert kakel så är ni välkomna att returnera det i enlighet med ångerrätten. Observera att denna nöjdhetsgaranti endast gäller innan montering, användning eller förbrukning av en vara. Kontrollera därmed om ni är nöjda med er vara direkt när ni får den, då det ej går att returnera en monterad eller förbrukad vara.  

 

Säkerhet och Teknik

Använder Stonefactory cookies? 
En cookie är en textfil som webbplatsen ni besöker begär att få spara på er dator. Cookies används på många webbplatser för att ge besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Enligt lagen om elektronisk kommunikation (25 juli 2003) ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om: 1. Att webbplatsen innehåller cookies. 2. Vad dessa cookies används till. 3. Hur cookies kan användas. Stonefactory använder cookies. Detta för att följa vad en användare gör på sidan, inloggning, placerat något i varukorgen, mäta trafik, exponering & analys av marknadsföringsinsatser. Om inte cookies accepteras är det mycket av sidans funktionalitet som slutar att fungera. Det går dock att göra inställningar på er dator för att neka automatisk lagring av cookies. Genom att fortsätta på sidan accepterar ni och tackar JA till användandet av cookies. 

Hur fungerar säkerheten på stonefactory.se
Vi jobbar i en krypterad miljö och jobbar kontinuerligt med att hålla en god säkerhetsnivå.

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.
VA - Superföretagen
StonefactoryWebshop powered by Jetshop